Tuesday, October 6, 2009

Selamat Hari Raya 2009

Semalam aku punye le x dpt tidur..mungkin sbb panas..ataupun mungkin sbb typhoon kat Philipines yang dok bawa angin panas ke Bangi..
Patu..sakit perut la plak..tidur pun terkentut-kentut.
Last2, fikiran aku kembali ke alam persekolahan, demi utk mengalihkan fikiran dgn menghantar synap2 reseptor di saraf2 otak supaya jangan kentut lagi.

Teringat dulu kalau time raya, dari sekolah rendah sampai sekolah menengah, mesti best sbb ade ramai kenkawan dtg.
Meriah lagi sbb masa sekolah menengah, aku dah dapat lesen dari parents aku utk bawak kenkawan dari asrama dtg bermalam. Memula masa sekolah, nama Zahidi, Syed dan Jeremy Goh yang biasa keluar dari mulut aku kat mak bapak aku..
Pastu masa skolah menengah, nama Wak, Hamra, Zuhal pulak yang biasa keluar..then Shahran, Nazien.. Terdapat peningkatan lesen yang parents aku bagi..itu pun, memandangkan tiada masalah yang member2 aku buat kat rumah..(ni member lelaki je ekk)
Memula masa form tu, aku akan ajak sesape yang takde tempat nak balik kg during weekends dtg rumah..nasib le ade 2 basikal buruk kat rumah..cukup utk 4 orang naik.
Dpt le keme beronda2 kat kg sg rokam sementara menunggu masa utk balik ke asrama pada hari Ahad.
Pastu, masa form 4 ke form 5, motor kapchai c65 bapak aku jadi mangsa utk meronda2,..udah le parents aku takde..memang saje nak carik nahas..kalau jatuh motor, kena tangkap polis, sendiri tangung..
Lepas SPM, bila dah dapat lesen B2..fuihhh..tak ingat dunia..tapi, motor still motor jipang tu lagi..press camne pun, takat 60 je dia bole pi..ade skali, kena kejo ngan anjing kat gunung rapat, anjing tu lagi laju dari motor..Hamra nyaris2 kena kokak, sbb dia jadi pembonceng..
Masa nak isi form UPU, rumah aku jadi kedai nombor ekor..sorang2 datang parking motor kat luar..nak isap rokok, kena isap kat luar..Isik uni itu, uni ini..pilihan 3-5 main taram je..janji pilihan 1-2 ade same ngan kenkawan..
Yang aku ingat, awi, wak, jum, azbarisyam, nazien, shahran ade kut..
Dah settle borang UPU, ade lak agenda lain..pegi main snooker kat pasar bulat..since situ tempat kurang orang..Ye la..meja snooker tu pun dah macam 'arwah'..macam di paksa je dok kat situ..Kalau ade yang dtg isap rokok, alamat berbekas la meja snooker tu bila rokok diletakkan atas meja sementara meng'snook' kan bola snooker..
Aku yang tak reti main, berlakon la cam pro..dok baring la atas meja sambil menolak bola ngan kayu snooker..
Aku diibaratkan geng belasahan je pun..sbb syarat kalu main, sape kalah, kena bayor kat apek cina pakai singlet kat meja dpn. Kut aku dapat diskaun takpe gak..ni haram.Kalah kalu, 4 ringgit aku habis. Itu kalau satu frame..kalau satu jam lain plak kiranye..
kalau main ngan aku, satu frame pun dalam satu jam, belum tentu habis..hehehe
Tapi, kalau Zahidi ajak main, aku x menolak, sbb dia bayor..Aku ni utk dijadikan sparring partner dia utk meninggikan tahap skill dia..wakakaka..asyik jadi lauk je..
Geng2 snooker ni ade beberape je,zahidi, fariz, awi, tajul, aza..wak, aran skali skala je.. Yang best, aza dahjadi tahap 'dewa' sbbnye, dia bawak kayu snooker sendiri..Tempat main snooker pun kena pilih elok2, supaya concentration tak lari..hehehee
List snooker place yang kitaorang dok main kat ipoh ni adelah di pasar bulat, pusat hiburan kat sblah disko dangdut(satu area gak ngan pasar bulat ni), psat game kat canning garden, pusat snooker kat jln kampar dan juga kat Yik Foong.
Macam2 le karenah kitaorang dok carik hiburan..tapi, time semayang, kitaorang semayang..time main, joli je la..duit poket pun bukannye banyak..Ingat senang aku nak mintak duit kat 'mak yang' aku. (sbb parents aku masa tu kat HK) Nasib baik ade wak ataupun Zahidi..problem banyak settle sbb diorang ni bole dipercayai.
Nak jadikan crita, sbb bilik aku x bole menempatkan banyak makhluk, kalau ade member2 lain yang nak mai ipoh, aku terpaksa cakap rumah dah penuh..bukan ape..nanti, bilik tu jadi sarang..5 orang dok satu bilik..susah nak jaga wo..bau pun bole tahan.. :)
Lebih dari tu, aku cakap, zahidi mungkin bole jadi host..tu pun bilik zahidi kat blakang rumah tu pun dah jadi cam sarang gak. Nasib baik bilik dia ade back door, tak yah nak masuk ikut pintu depan..
Kalau plan nak kluar pekan, kitaorang calling2 dulu..Time tu mane ade handphone..aku call umah zahidi, zahidi call aza..then kitaorang pun gerak..yang dtg ipoh naik bas kena jadi pembonceng..Aku ade utk pembonceng, helmet angsa je (ni jenis panjang sampai tutup leher)
Takyah click utk fasten dia punye tali helmet..Ni pakai ikat mati je..Kalau motor aku rosak, aku akan tumpang Zahidi..(dia bawak, cilok dia cukup menakutkan yg aku ingat sampai hari ni)
vrooommm!! motor didi satu kasta lebih dari moto aku, sbb di c70, ekzoz dah modify..Rasanye nama moto dia, Venom...Nanti Epot dtg, dia akan bawak motor panther dia..Aza dtg umah, bawak ZZR..Wak datang..bawak telo je..hehehe..
Rempit cam tak ingat..Kalau dah abis pusing2, konfirm pegi TKK pekena Ais Kacang..kat situ la berkumpulnye geng2 bainun ni..kalau beraya rumah kenkawan pun, kat situ gak endingnye..bila dah takde modal nak sembang..kami pun balik..
Then, time malam..berkumpul jugak gak sini..especially hari Sabtu, mlm Ahad..sbb nak tengok racing moto..Bila dah ade lesen keta, perangai tetap sama..Shahran dtg dari Slim, Nazien, Syam, Awi, Hamra, Mazril, wak..dll..
Keta Nisan 130Y bapak aku menjadi saksi perangai kami ni..Zahidi akan bawak keta Proton Saga Maroon bapak dia..hehehehe..tapi kali ni, sbb dah ade keta, kami jln jauh sikit..pegi tgk bapuk2 kat tepi Ocean Shopping Centre..Saje je pun..bukan nak pegi servis pun..Cuma nak tgk gelagat manusia.
Kalau parents kata ok, aku akan bawak geng2 gi beraya kat kampar, tapah, slim, taiping, KK, dan di mana ceruk2 tempat yang member bainun ade yang sudi menerima kedatangan kitaorang..
Betapa seronoknye masa skolah2 dulu..Bila anak aku dah besor..aku nak bagi freedom yang same ke tak?..aku pun tak tau..
Bapak n mak aku cukup sporting bila jumpa member bainun..asalkan jgn terjebak ngan dadah..
Nanti ade masa aku citer lagi..aku dah lambat gi keje dah ni..
Wslm

5 comments:

senior 86-90 said...

Sambung cerita lagi bro..best la memori daun pisang.

Linda said...

isk...part kentut pun type masuk blog kaa?

anyway, enjoyed ur story..aku ingat aku sorang je yang perasan kat Ocean ramai bapuk.. :D

Fahmi said...

senior: insyaAllah, ade masa, keyboard ni akan mencoretkan lagi kisah di bainun :)
Linda: sampai skrang aku tak tau ape le syoknye meng'usha' bapuk kat situ..dok lelama dlm keta plak tu.
Tapi aku rasa part yang best pun bile ade mamat ni dok layan bapuk kat tepi dinding..hahaha

Linda said...

Haper la best usha bapuk nih...

eniwei, aku pun selalu gak wonder, how our kids will turn up besar nanti, when is the perfect time to let them live their lives, bila boleh nak bagi diorang pegang kunci rumah, sapa member diorang, lepak kat mana, kalo lepak kat rumah buat keja tak senonoh ke..iskk..we'll never know until the time comes..

La ni bebudak cepat matang, anak buah aku yang darjah 3 pun dah biasa kena 'pau' by her (note the gender) female friends, sehari singgit last² kakak ipar aku tak kasi duit, suruh bawak bekal je..

canggunmulan said...

hahaha..tang layan kat ocean tu..aku pun ada buat buat...saje tgk gelagat org...

anak aku kalau nak dpt lesen kena selalu keluarkan nama member mcm wak..baru aku percaya