Tuesday, February 17, 2009

Ntah ape2 ntah..

Ntah tetiba tangan ni saje gatal nak post dalam blog bainunians ni..
Ade bende yang aku kenkadang baru terfikir dan tak pernah terpikir sblum ni..

1. masa bawak kete sawi aku, aku tengok kat side mirror aku nampak tulisan terbalik..
Dah sah sebelum ni, aku tak perati bebetui dlm side mirror ngan central mirror kete aku..
Patut la tulisan ambulan tu being 'mirror'ed kan atas van ambulan tu..Kepala hangguk betui aku ni..ni masa on the way ke ofis nilai tadi..

2. kenapa bila aku try ingat balik time aku umor 4-5 tahun, memori aku memang amat lembap..Seakan tak bole ingat apa aku buat..cuma aku ingat nyorok dalam almari..lompat2 katil main bukit kepong ngan adik beradik..rumah kat taman shariman sitiawan..
Masuk tadika kindergaden ngan tadika kat ayor tawor(kat area blkang airfield) tu ade le teringat sikit..time nak beli karipap..
Kenapa ek tak bole adjust memori aku sampai umor 4,5 tahun..at least aku tahu anak aku yang umor 4,5 tahun skrang ni, bila beso bole ingat camne 'abah' dia main kite ngan dia, pusing2 naik motor..etc..

3. bila terbaca email pasal negara jiran, rasanye geng kita gak hantor dlm yahoo mail..Kenapa orang indon yang dtg jadi maid ke malaysia, ade tak possibility terbalik kod, bila kita Malaysia jadi miskin sbb yang kaya jadi terlampau kaya dan jurang ngan orang miskin amat inggi..then orang malaysia pulak kena eksport maid ke Indon and Filipina..aku pulak kena jadik buruh kasar cam indon yang datanf umah aku bulan lepaih..

4. ape ke he aku khoje siang malam, tapi duit dapat ciput..padahe, kalau ikut orang lain kat kampung aku gaji kat 3-4 ribu tu dah kira banyak..betui ke dudok kolumpo ni, banyak belanja..?

5. ape agak nye jadi kalau aku tak kawin lagi?? mungkin x dapat main kejo2 ngan anak2 aku..mungkin x dapat merasa penat dan susahnye mak bapak aku sebelum ni jaga anak2...
Mungkin dah terjebak ngan bende2 x elok kalau aku geng2 ngan x geng x elok..
Atau pun, munkin aku bole tumpukan perhatian kat parents aku bila diorang dah pencen hari tu..tu la..gatal nak kawin :)

6. ape agaknye rasa kalo aku x masuk bainun?
masuk bainun, at least dpt makan nasik kawah, ikan jacket seekor, main petang sepuasnye.bole lari keliling padang..main game yang aku x pernah main cam volley ball, hockey, basket ball dan bola baling. dapat masuk acara sukan..dapat masuk spital bila kaki kiri kena jahit sbb tersepak spike orang masa lari..macam2 aku dapat rasa..Kalau kat rumah, makan bersila, makan ikan pun cobit2 je..mane boleh dapat seekor..ayam pun camtu camtu gak..
terasa mewah sungguh dudok kat bainun..
Pastu, kalau kat umah asyik bergaduh je abang ngan kakak aku..aku bole pukui abang aku ngan stick hockey, tapi nak pukoi member ngan stick hockey, kat asrama pun jarang sekali nak buat..

7. apasey aku slalu mimpi kenkawan bainun compared tu mimpi2 lain..seronok bebeno kalau mimpi pasei kat skolah dulu.. :)
kenkadang aku bole budget nak mimpi ape malam tu..tapi bila dah ade baby kecik kat seblah ngobak..siaran mimpi tu tergendala dan channel tu dah hilang bila aku tido balik.. :(
Bila pikir balik, life goes on..mimpi kenkadang mainan setan..nak pikir sangat mimpi pun x elok gak nye..
AKU hari ini di sebabkan AKU yang semalam.."i'm today bcoz of what I was yesterday" akan aku gagahi amanah Allah untuk membimbing anak bini ke jalan yang di Redhai-NYA..Insya-ALLAH

wasalam..
karangan terkejut dari Nilai Switch Room, sementara aku tunggu vendor datang tadi.lambat tak hengat..janji meet up pukul 1030, tapi datang pukui 1115.
note-sorry kalau perenggan x elok sbb aku type dlm notepad dulu..

8 comments:

canggunmulan said...

hahahha...mcm lebih kurang sama je cite ko ni dgn apa yg aku lalui..keh..keh...aku lagi teruk..ingat takat tadika je..sebelum tu hampeh..aku tak ingat langsung..tapi yg aku sedar..anak aku mesti ingat mak dia bila besar nanti..garang nak mampus..hahaha...

pasal makanan..mmg betul cakap ko..mewah betul masa tu...aku pun dulu makan kat umah cubit sikit2 je...tapi yg aku heran..ko org sitiawan ke?..nape aku tak tau?..bukan ko org taiping ke?..nape tak pernah jumpe..kah..kah...

Fahmi said...

aku memola dok kat tmn shariman, pastu dok kat seri manjung (dekat ofis imigresen kat curve tu), pas tu, move dlm kuarters imigresen..
Tahun 1984, aku pindah Ipoh..
Ko gangster kot masa tu..tu sbb x sempat jumpa ko..kekekek..aku patutnye register masuk dlm acs sitiawan..tapi tak sempat sbb pindah..
Ko duduk kat mane ek yus?

canggunmulan said...

patutlah...tahun 1984 aku duduk Labuan....but sebelum tu aku duduk kat dlm pengkalan tentera nun...

anak aku yg skolah ACS sekarang ni...senang dekat dgn umah aku...

Anonymous said...

eh Fahmi, ko ader kakak ke? bukan all boys ke?

aku still ingat memori masa kecik, especially masa kat Tadika Kemas Bota Kanan, Parit, Perak...masa makan bihun goreng ngan minum air masak, masa first time public speaking masa konvo (aku cerita "Gagak dan takar air"...hehehe)

and masa jadi mangsa diskriminasi cikgu tadika (masuk fesyen show, tapi kalah sebab despite aku giler² pakai kurung songket (which mak aku susah payah alter nak bagi fit), tapi yang menang budak yang cuma pakai baju kurung (yang pakai hari² tuh), hanya pasai kulit dia putih, aku pulak hitam...

aku pun always wonder on what-ifs bile sensorang...one time aku "almost" decided taknak pegi PPP sebab aku enjoy teramat masa kerja part time kat klinik Bagan Serai lepas SPM, mujur akai aku panjang lagi masa tu...

Anonymous said...

Tambahan:

aku kalo mimpi pasai Bainun selalunya pasai baju sekolah tak basuh & tak iron lagi...apesai ekk???

Kat Klang Valley, memang banyak belanja, despite gaji ko 3-4 ribu...kat Ipoh, tadika 6 tahun cuma RM65.00 sebulan, kalo campur makan = RM85.00 sebulan, kalo kat Shah Alam, Smart Reader jer dah RM250 sebulan (anak aku RM238 sebulan=Genius Aulad), tu tak termasuk promo Tribute to Gaza, Maulidur Rasul, besday dia etc...etc...

Fahmi said...

Linda,aku ade kakak sorang, abang sorang..adik laki sorang..kalo kat rumah gaduh ngan kakak aku ni pelik sikit..takde pukul memukul..kalau bergaduh..aku pegi ponggah baju dlm alamri dia..wakaka..pastu gaduh cakap mulut je.. :)
Aku time tadika ingat makan karipap..pastu kena bully ngan budak gemok sbb aku ade bawak keta menan gi skolah..ate dulu tadika, mane ingat blajo..asyik ingat main je.. :) Ko ni linda dari tadika pun memang dah berlatih bercakap ekk..ekekeke..ade ketokohan berpidato gitu..

Yuni,
Ko dok kat tempat navy di lumut ke dulu? syok oo asuk situ, ade stadium, apartment lawo2..kagum betui aku masa dulu2.

canggunmulan said...

mmg itu lah dunia aku dulu...panjat bukit lepas habis skolah...nyanyi lagu bintang kecil masa tadika...hehee..kecik2 dah mcm artis..keh..keh

Anonymous said...

la..fahmi ko penah dok sitiawan ropenya..aku penah gak dok kt Tman Raja Shariman tuh setahun..aku skolah kt convent darjah 6 sblm UPSR pehtu kejap masa form 1 sblm masuk bainun..
uni..ko mmg artis sejak azali..hahaha