Sunday, August 31, 2008

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak Uols!!



Ramadhan datang lagi. Alhamdulillah aku masih bernafas lagi untuk ramadhan tahun ni tapi belum sampai lagi so tak pasti gak masih bernafas @ tak.. heh heh.. anyway tiap kali ramadhan sampai memang aku excited. bukan excited nak makan besh @ nak raya tau tapi excited nak kumpul pahala sebanyak mungkin. (^^)

Lepas baca entry Rose, aku memang terus la teringat camner kita berpuasa kat sekolah dulu. Ye Rose, kita sahur pukul 3 pagi + sebelum ada dewan makan baru kita terpaksa relakan dak2 laki tengok muka kita yang baru bangun tidur tu. Pada yang dah buah hati time tu terpaksa la tenyeh bedak kat muka. Heh.. heh.. Bila dah ada dewan makan baru, ramai yang selamba jer free hair. Aku time tu rasa nak turun sahur pakai baju tidur jer (walaupun baju tidur rasmi aku time sekolah dulu seluar pendek rambu ramba (thanks to yano+azida) ngan tshirt rock jer.) ku tak kisah sebab tak de sapa pedulik. sayangnyer tak leh la plak. kot tak mau jadi cam slumber party time sahur tu. hik hik..

Lauk pauk time sahur memang la tak memberangsangkan nafsu makan di tambah ngan air teh panas bau kawah tu. Semua muka sedih jer time sahur. Tak tau le sedih sebab lauk @ kena bangun awal sangat. Korang pilih la sendiri jawapannyer.. Nyeh.. Nyeh..

Time berbuka plak, sebelum masuk waktu lepak2 kat luar dewan makan. Pada yang ulat buku tu memang dok ngadap buku jer la semedang. Cam aku ngan geng2 yang tak berapa nak jadi ulat ni dok lepak sembang2. Kengkadang main kekejo. Cam tak puasa jer time tu. Leh larat berlari lagi padahal puasa. Besh giler main kekejo time tu. Masa tu usia masih muda la katakan. Kot sekarang ni korang2 yang dah ada anak tu, main kekejo ngan anak ler gamaknyer sebelum berbuka nanti.

Bila nak raya plak balik kampung naik bas reramai. Korang ingat lagi tak bas mini yang kita selalu tunggu depan sekolah bila nak gi outing tu? Mesti la ingatkan? (^^) Bila nak balik sarat giler bas tu ngan dak2 sekolah kita. Orang lain tak dapat nak naik dah.

Balik dari raya plak kita buat dorm terbuka ala2 rumah terbuka gitu. Memasing la bawak kuih raya. Dorm pun hias cecantik. Beshkan time tu?

Apa pun semua tu memang akan jadi kenangan indah untuk kita semua + akan sentiasa tersimpan dalam satu bahagian storage untuk kenangan waktu sekolah di dalam otak kita sampai bibila. Storage tu akan berabuk sket bila kita dah lama tak jumpa kengkawan sekolah tapi akan kembali bersih + shining bila jumpa balik. Cam sekarang. Kenangan2 tu akan datang sendiri satu persatu + akan kita share bersama kat sini.

Selamat berpuasa korang.



Adios Mucha Chas. Assalamualaikum.

ps: aku lupa nak tanya korang. ok ker header yg aku buat tu?? tak de orang komen pun.. huhuhu..

uYa

9 comments:

Fahmi said...

naik bas dulu 45 sen kan.. :)
kalau rasa bas tu nak penuh..selalunye kita akan pegi ke kawasan kg belah dlm tu yang masa bas tu after dah buat U-turn, kita pun naik la bas tu..tapi penat le pulak nak bejalan.

Linda Ahmad said...

Uya, jangan lupa tradisi buat kad raya utk Dorm & pass around bagi kat Aspura & Aspuri...not to mention, dorm terbuka lepas raya...

canggunmulan said...

mmg kenangan habis..yelah betul kata linda..kita semua habis pecah kepala lah nak buat kad raya yg paling kreatif masa tu..

azlinmazni said...

haah..tradisi kad raya tu mmg best..terigat lak aku kt kedai bawah..hehe tempat nk beli maggi & jajan ..hahaa

AyuG said...

tiket bas 45 sen ek? tak ingat sungguh aku bab tu.. huhuhu.. kad raya!! ye ingat²!! aku ske giler design kad raya utk dorm.. bila ko mention kedai bawah tu maz aku mmg tros terbayang dah.. selalu gak beli eskrem kat situ.. heh heh

Kinokuniya said...

kedai bawah...aku ingat dulu aku ngan dura gi kedai tu beli maggi...dura mintak nak beli cili padi 2-3 bijik...so pakcik tu bagi dia free je cili padi tu....then cili padi tu dia kasi patah2 dalam maggi kari dia tu...

Fahmi said...

betui la..tiket bas 45sen je..skrang ni dah naik kut..dari stesen bas, ambik bas kg tengku hussien..

Kinokuniya said...

tiket bas dari sekolah ke town 45 sen. tapi kalo dari sekolah ke pekan slibin 40 sen...tapi yang peliknya kalo naik dari pekan slibin ke town idak pulak bayar 5 sen je...

Anonymous said...

gi silibin slalunye gi BSN..pastu kalau keluar gi Ipoh..tempat wajib Super Kinta(satu2nye shopping complex yg ada pasar kt bwh)..Yik Foong, Ocean..heheh..